Sosiaalisen median asiantuntijayritys Kurio on laatinut jo seitsemän vuoden ajan raportin somemarkkinoinnin trendeistä. Vuoden 2019 raportti pureutuu jälleen kotimaisten asiantuntijoiden avulla somen saloihin ja vaaranpaikkoihin. Tämä blogi käsittelee kolmea alan trendiksi luokiteltua aihetta. Koko raportin voit lukea täältä.

Ensimmäisenä tämän päivän trendiksi nousee vastuullisuus ja rohkeus ottaa kantaa. Etenkin nuori sukupolvi odottaa yritysten osaavan kertoa vastuullisuustavoitteensa. Vastuullisuusviestinnästä ja -keskustelusta on vaikea jättäytyä pois, jos haluaa olla varteenotettava toimija alalla. Sosiaalisessa mediassa yritysten kilpailu alalla näkyy myös oman hyvyyden huuteluna. Ekologinen kestävyyskriisi tunnistetaan myös 2020-luvun megatrendinä Sitran tekemän analyysin mukaan. Omassa sosiaalisen median kuplassani ruokakauppaketjujen vastuullisuusmarkkinointi on korostunut. Esimerkiksi Kesko lanseerasi ”Kiroileva Hiili” -kampanjan, joka ohjaa kuluttajia valitsemaan ostoskoriinsa ilmaston kannalta parempia tuotteita.

Myös somemarkkinoinnissa on nähtävänä laajemminkin tunnistettu megatrendi ekologisesta kriisistä. Kuva: Sitra 2020.

Toinen sosiaalisen median trendeistä on datan hyödyntäminen. Automatisointi ja kohdennettu markkinointi on totuttua verkkokauppojen puolelta mutta yritysten brändin rakentamisessa se on vielä harvemmin käytetty metodi. Koneoppimisen ja tekoälyn hyödyntäminen ovat kuitenkin askelia yrityksen ajansäästämiseen ja asiakkaalle personoituun kokemukseen. VTT:n asiantuntija Jenni Santalo kiteyttää digitaalisuuden tarpeet näin: ”Yritysten ja organisaatioiden odotetaan palvelevan 24/7. Se asettaa vaateita yrityksille ja brändeille. Tulemme näkemään yhä enemmän chatboteja tai vastaavia, jotta yritykset pystyvät vastaamaan kuluttajien odotuksiin ja ehkäpä jopa luomaan illuusion palvelemisesta.”

Kolmas vahvasti esiin nouseva kehityssuunta on videot. Sisältö ratkaisee monen onnistumisen mutta kiinnostavuuden ja mielenkiinnon herättämisessä lyhyet videot ovat sisällöntuotannon nouseva muoto. Pystysuuntaisiksi suunnitellut videomainokset sosiaalisen median alustoilla kuten Instagram, Snapchat ja TikTok ovat vallanneet tilan perinteisemmältä tarinankerronnalta. Ensimmäiset sekunnit ratkaisevat katsotaanko video loppuun vai siirrytäänkö seuraavaan.

Vuosittaisten trendien lisäksi Kurion julkaisut uppoavat sosiaalisen median syvään päätyyn ja pieniinkin, voitokkaisiin yksityiskohtiin sosiaalisen median alalla. Heidän analyysinsa Cannes Lionsin (kansainvälinen mainosalan festivaali) voittajista kahdeksan vuoden ajalta tekee muun muassa havainnon, että 81 prosenttia somevoittajista käyttää oikeita ihmisiä kasvoinaan. Kaikista mainosalan voittajista 89 prosenttia taas hyödyntää sosiaalista mediaa keskeisenä osana mainoskampanjaansa. Varmaa on, että sosiaalisen median sisällöt muuttavat ajan kanssa muotoaan mutta elämiimme se on tullut jäädäkseen.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.

Scroll to Top