Auli Piiparinen

Auli Piiparinen

Opiskelija ja vaikuttaja. ☘️

Slider

Toimiva verkkokauppa – kävijöistä asiakkaiksi

Kuten arvata saattaa, pelkkä verkkokaupan perustaminen ei vielä takaa tai tavoita yrityksen asiakkaita. Markkinointi on taikasana tähänkin pulmaan. Valitettavan usein se saattaa kuitenkin koitua yrityksen kompastuskiveksi. Onneksi epäonnistumisistakin voi oppia ja aloittelevan verkkokauppiaan kannattaa suhtautua avoimin mielin erilaisiin markkinointikikkoihin ja -tapoihin.

Kotimaisen verkkokauppaohjelmisto MyCashFlowhun luoma ”Aloittavan verkkokauppiaan markkinointiopas” pureutuu ensimmäisiin askeliin verkkokaupan perustamisessa. Oheinen muistilista on luotu heidän oppaansa perusteella markkinoinnissa alkuun pääsemiseksi.

Verkkokaupan markkinoinnin ensiaskelia

  • Etsi kauppasi kohderyhmät tarkalla segmentoinnilla
    -Tarkat asiakasprofiilit tuottaa paremmin kuin hakuammunta
  • Kohdenna mainonta potentiaalisten kohderyhmien käyttämiin kanaviin
    -Mieti miksi tuote herättää heidän mielenkiinnon ja luo markkinointi heidän tarpeisiin vetoavaksi
  • Analysoi yleisön palvelutarpeet
    -Vaikuttaa ostopäätökseen ilmainen kuljetus vai sen nopeus
    -Mieti mitä maksutapoja kohderyhmäsi suosii
  • Kerää ja analysoi dataa, joka verkkosivuilla vierailevista muodostuu
    -Mikä on tehtyjen tilausten ja sivustovierailujen suhde
    -Kerää asiakaspalautetta monipuolisesti – ja hyödynnä se
  • Seuraa digitaalisia tunnuslukuja ja pienienkin muutosten vaikutusta verkkokauppakäyttäytymiseen
    -Tarkat asiakasprofiilit tuottaa paremmin kuin hakuammunta
  • Kiinnitä huomio verkkokaupan myyntiin: kävijämäärään, konversioprosenttiin ja keskiostoon
    -Myynti tuplaantuu, jos voit tuplata minkä tahansa tekijän tehokkuuden
  • Kehitä ja seuraa verkkoalustaasi jatkossakin – verkkokauppa ei ole koskaan valmis

Suomen digimarkkinointi nostaa blogissaan esille viisi varmaa tapaa markkinoida verkkokauppaa. Näistä hakukoneoptimointi ja mainostaminen Googlessa on hakukoneita käyttäville tuttu näky. Hakukoneoptimointi on tärkeä osa verkkokaupan löydettävyyttä. Kun potentiaalinen asiakas googlaa ostotarpeensa, johon kauppasi voisi vastata, verkkokauppasi nousee esiin tuloksissa. Hakukoneoptimointia tekee toki myös moni muu kilpaileva toimija. Google Ads eli mainostaminen googlessa voi puolestaan tuoda sinut korkeimmalle näkyviin yli hakukoneoptimoinnin. Tämä luonnollisesti maksaa yrittäjälle rahaa.

Pohdin tätä kirjoittaessa myös oman verkkokauppakäyttäytymisen muodostumista. Instagram-tarinoiden mainokset näkyvät omassa päivässäni eniten sen ollessa käytetyin sosiaalisen median sovellukseni. Tarinoista löytyy jo minut asiakkaakseen saaneita, kuten suomalainen Marimekko. Useana viikkoina mainoksia on tullut pienyrittäjältä kauniiden puisten korvakorujen värittämänä. Australialaista shampoomerkkiä markkinoinut mainos puolestaan vaikutti ensin kansainväliseltä kohdennukselta englanninkielisellä tekstityksellään. Nettisivulle klikatessa eteen avautuikin Sokoksen verkkokauppa.

Mainonnalla ja markkinoinnilla on iso merkitys verkkokaupan menestymiselle. Markkinoinnin lisäksi verkkokaupan perustamisessa on muistettava myös itsestäänselvyydet: digitaalisen alustan lisäksi tarvitaan tuotteet varastoineen ja tapa toimittaa tilaukset asiakkailleen.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.