Auli Piiparinen

Auli Piiparinen

Opiskelija ja vaikuttaja. ☘️

Slider

Digitaalinen markkinointi ja sisällöt

Aiemmissa blogipostauksissa on syvennytty tarkemmin verkkokauppaan ja sen markkinointiin, mobiilisovelluksiin sekä somemarkkinoinnin trendeihin. Digitaaliseen markkinointiin sisältyy paljon muutakin: tämä blogi syventyy sen kirjoon ja käsitteisiin.

Digitaalinen markkinointi on tuonut perinteisen outbound-markkinoinnin rinnalle inbound-markkinoinnin. Outbound markkinointi eli niin kutsuttu tyrkytysmarkkinointi käsittää perinteisiä markkinoinnin muotoja: mainoslehtisiä massajakelulla, kylmäsoittoja tai TV/radio-markkinointia. Outbound-markkinointi on siis myyjältä asiakkaalle tapahtuvaa viestintää mutta ilman tietoa asiakaspotentiaalista. Tätä kautta outbound-tyyli on hyvin tehotonta koska asiakkaan on helppo kieltäytyä tuotteesta tai palvelusta ilman tarvetta. Inbound-markkinointi on luonnollisesti tämän vastakohta, jonka digitaalinen ympäristö mahdollistaa. Inbound-markkinoinnissa käytetään hyväksi verkkosivujen analytiikkaa, hakukoneoptimointia, kohdennettua mainontaa ja tuotetaan esimerkiksi blogeja, jotka vastaavat asiakkaan hakemaan tietoon. Esimerkiksi jo yksi hyvin hakukoneoptimoitu blogi tuo yrityksesi verkkosivuille n. 300 uutta kävijää vuodessa.

Fonectan ”Digikuntoon – opas markkinointiin” -julkaisu pureutuu digitaalisen markkinoinnin saloihin. Kuten inbound-markkinoinnissa on tarkoitus, ensimmäinen askel on ymmärtää ja määritellä yrityksen kohderyhmä. Ilman todellista asiakasymmärrystä ei markkinoinnista saada tehokasta. Verkkosivukävijöiden datajalanjäljen analysointi on tähän avain. Se, että verkkosivu löytyy potentiaalisten asiakkaiden hakukonehausta on taas toinen asia. Tähän tarvitaan hakukoneoptimointia. Ostoskäyttäytymisemme on myös muuttunut tätä tukevaksi: Fonectan oppaan mukaan kuluttajista 98 % käyttää hakukonetta etsiessään verkosta tuotetta tai palvelua. Mikään yritys tuskin haluaa jäädä tämän haun ulkopuolella ajattelemalla, että pelkkä kivijalkatoiminta riittää.

Kotisivujen ja verkkolöydettävyyden ollessa kunnossa, kohdataan seuraava suuri kysymys. Mitkä ovat ne digitaaliset kanavat, joissa yrityksen kannattaa mainostaa? Alustojahan on lukemattomia Googlen hakusanamainonnan lisäksi: facebook, instagram, linkedin, medioiden verkkosivut tai yhteistyö suosittujen bloggaajien kanssa. Tässä vaiheessa kannattaa turvautua asiantuntijan ja kyselytutkimuksen apuun, ellei omasta takaa löydy osaamista. Eri alustojen käyttäjistä on saatavilla kattavasti dataa ja kannattavampien paikkojen löytäminen tuottaa myös eniten tulosta. Tuloksia markkinoinnista kannattaa jatkuvasti seurata myös itselleen hyvän kanavan löytämisen jälkeen. Data mahdollistaa tämän kaiken ja siitä kannattaa ottaa hyöty irti. Tarkemmin sosiaalisen median markkinoinnin trendeistä aiemmassa blogissani.

Esimerkki markkinoinnin vuosikellon pohjasta. Kuva: Fonecta 2019, Digikuntoon -opas.

Väitän, että digitaalisesta sisällöstä saa eniten irti suunnittelemalla etukäteen. Hyvin suunnittelu digitaalisen markkinoinnin pohja vapauttaa aikaa pohtia muita sisältöjä ja rytmittää ne sulavaksi osaksi vuosikelloa. Suomalainen kalenteri on pullollaan pyhäpäiviä ja juhlia, joihin personoidut somepostaukset on helppo ajastaa etukäteen ja näin ylläpitää digitaalista sisältöä liiketaloudellisen markkinoinnin rinnalla. Omasta mielestäni kevyemmät somepostaukset hyvän juhannuksen tai vapun toivotuksineen voivat myös osoittaa yrityksen arvoja, historiaa ja kertoa myös työntekijöillensä, että nyt on aika vapaaseen tai lomaan. Tiivistettynä digitaalinen markkinointi sisältöineen vaatii siis asiakasymmärrystä, dataa ja suunnittelua.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.