Auli Piiparinen

Auli Piiparinen

Opiskelija ja vaikuttaja. ☘️

Slider

Digitaalisuus koronan jälkeen

Digitaaliseen liiketoimintaan sukeltaminen ei olisi voinut olla ajankohtaisempaa opintojen puitteissa, kun korona-epidemia iski samaan aikaan Suomeen. Tuhannet ihmiset siirtyivät etätöihin ja yritysmaailma meni uusiksi. Koronan varjopuolia on terveydellisten tragedioiden lisäksi harmillisen huonot uutiset lomautusaalloista, kassavaikeuksista ja konkurssiuhista sekä satojen tapahtumien peruuntumiset. Valoisia puolia on taas yrityskentän nopea muuttuminen osittain uudelle alustalle: digitaaliseen ympäristöön. Esimerkiksi ruuan verkkokaupassa on ollut kasvua jopa hurjat 700 % (Pirkka 5/2020, 19). Olemme olleet valmiita digitaaliseen toimintaan mutta korona toimi sen todellisen hyödyntämisen katalyyttina.

Kun fyysisen etäisyyden maailmassa on Suomessa eletty nyt jo melkein kaksi kuukautta ja taudin tartuntakanta on saatu pienenemään, alkaa ihmisten mieli miettiä jo elämää tämän kaiken jälkeen. Edeltäneeseen normaaliin täysin tuskin palataan. Ylen tekemän kyselytutkimuksen mukaan miljoona suomalaista on siirtynyt etätöihin, ja noin puolet heistä haluaisi jatkaa tällä tyylillä. Digiloikka tapahtuu nyt vauhdilla työelämässä niillä aloilla, missä se on mahdollista. Itse kuulun myös tähän osittain etätyötä peukuttavaan joukkoon: on ollut ihanaa, että etäopinnot Helsingistä on voinut yhdistää kotiseutuun toisella puolen Suomea.

Kuva: Riikka Tähtinen / Yle

Yritysten lisäksi myös Suomi selvittää nyt toukokuussa tapahtuneen digiloikan vaikutuksia tulevaan. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä laatii listaa toimenpiteistä, joilla saavutettu digitalisaatiokehitys vakiinnutetaan osaksi tulevaa yhteiskuntaa. Mielestäni on hyvä, että esimerkiksi opetuksen saralla mietitään, milloin lisäarvoa tuotetaan fyysisellä läsnäololla ja mitkä luennot/oppitunnit taas voitaisiin järjestää myös etäopetuksen kautta. Digitaalisten palveluiden hyödyntäminen ja kehitys ottaa nyt uusia askelia. Globaalissa maailmassa ajan ja paikan merkitys vähenee entisestään.

Näiden kahdentoista blogin aikana, sekä kurssikaverien vastaavia lukiessa, olen päässyt sukeltamaan digitaalisen liiketoiminnan monipuolisiin yksityiskohtiin. On ollut puhetta hakukoneoptimoinnista, mobiilisovelluksista, somemarkkinoinnin trendeistä, EU:n digistrategiasta aina digitaalisiin ekosysteemeihin ja tekoälyyn. Myönnän, että alkuun seurana oli pieni tyhjän paperin kammo ja tehtävänanto tuntui varsin työläältä. Loppua kohti blogin kirjoittamisesta on hioutunut päivärutiini. Samalla olen saavuttanut tavoitteen: tämä tyyli on opettanut paljon ja toiminut paremmin kuin pelkkä aihealueesta lukeminen kirjasta tai nettisivuilta. Samalla olen sisäistänyt hyödyllisiä vinkkejä omien nettisivujen kehittämiseen ja markkinointiin.

Kaiken kaikkiaan, tämä oli erittäin ajankohtainen kurssi koronan siirtäessä kaiken opetuksen digitaalisille alustoille. Vaikka maailman toivoo normalisoituvan mahdollisimman pian, jää tästä digiloikasta toivottavasti vahva pysyvä jälki yhteiskunnan toimintaan. Samalla uskon lisääntyvän digitaalisuuden nostavan fyysisen kanssakäymisen arvoa – seuraavan kerran kun nähdään, lupaan olla samaan aikaan räpläämättä puhelinta.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.

Yksi kommentti artikkeliin ”Digitaalisuus koronan jälkeen”

  1. Aivan huikea ulkoasu blogillasi Auli! Olen kanssasi samaa mieltä, hetki on hyvin ajankohtainen koronaviruksen takia. Tilanne kuitenkin muuttaa nopeammin yritysten suhtautumista digitalisuuteen ja sen hyödyntämistä, kuin todennäköisesti ilman pandemiaa oltaisi. Odotan innolla Trafin selvitystä koronan vaikutuksesta yritysten liiketoimintaan.

    Tuomas Suni

Jätä kommentti